Belangrijk detail
Daarnaast bracht BIM nóg een belangrijk detail aan het licht, vertelt Daemen. “Dat de separatiepanelen voor de plint en de penthouses geen optie waren gezien hun verdiepingshoogte. De maximumhoogte van onze panelen is 3.40 meter. De verdiepingshoogte op de begane grond is 4 meter, de penthouses zijn nog hoger. Daarop is besloten de scheidingswanden met Ytong-blokken cellenbeton op te trekken.”
Militaire precisie
Zouden deze ontdekkingen niet gedaan zijn, dan zou dit behoorlijk wat zand in de ‘bouwmotor’ kunnen strooien. Het logistieke proces is namelijk met militaire precisie samengesteld, vertelt BIM-coördinator Dennis Gubbels van Hurks. “De grootste uitdaging in dit project is de planning. Natuurlijk, het is een groot bouwproject, maar technisch gezien ook een redelijk standaardwerk. De kunst zit in het proces. Want als één schakel te laat levert of zijn ding niet kan doen, heeft dat direct gevolgen voor alle partijen. Daarom moeten alle neuzen, van betonbouw, tot installateur en leverancier van de binnenwanden, dezelfde kant op staan.”
Razendsnel bouwen
BIM speelt daarin een cruciale rol, voor Gubbels. “De kracht van BIM is dat we op voorhand controles kunnen uitvoeren en checken of alles klopt. Daarbij is het ook een handig hulpmiddel voor onze planning. Door die te koppelen aan de BIM-modellen, creëren we een 4D-model waarmee we die planning inzichtelijk maken voor alle bouwpartners.”
Zonder BIM zou bovendien niet zo snel ontdekt zijn dat de separatiepanelen 70 millimeter te kort zouden komen op de bouwplaats. De oorsprong hiervan voert terug naar het eerste ontwerp. “Daarin zijn de scheidingswanden met gipsblokken getekend, maar dit is later omgezet naar Ytong-cellenbeton, omdat we hiermee sneller kunnen bouwen”, licht Gubbels toe.
Dat heeft te maken met de korte bouwtijd, de deadline voor oplevering is keihard. “Daarop hebben wij gezegd: wil je met die snelheid bouwen, dan zouden wij voor Ytong kiezen. Dat kun je direct op de ruwbouwvloer monteren in plaats van op de dekvloer. En ook het monteren zelf gaat razendsnel; in tegenstelling tot blokken hoef je halverwege de wand niet met een steiger te werken.”
Al in de ruwbouw monteren
Bijkomend voordeel is dat cellenbeton al in de ruwbouw geleverd kan worden, dus vóór gevelsluiting. Gubbels: “De panelen worden in de beuk neergezet en kunnen na gevelsluiting direct worden meegenomen in de ‘bouwtrein’ naar boven.”
En die bouwtrein moet met militaire precisie kunnen blijven rijden, want slechts 70 millimeter kan al genoeg zijn om hem te laten ontsporen.
Wilt u meer weten over de BIM-diensten van Xella?
Bezoek onze speciale BIM-pagina.
Artikelen over andere mega-stadsuitbreidingen met bouwoplossingen van Xella leest u hier.
Brussel, Tivoli
Antwerpen, Groen Zuid
Eindhoven, Space-S