Cellenbeton brandwanden en PGS-ruimten in mega distributiecentrum
Op Logistiek Park Moerdijk (LPM) bouwt Bouwbedrijf Vrolijk voor DSV Global Transport and Logistics een XXL-warehouse van maar liefst 240.000 m2. Dit wordt niet alleen het grootste distributiecentrum van de Benelux, maar ook het grootste DSV-pand ter wereld. Xella leverde de cellenbeton brandwanden en de wanden en dakplaten voor twee inpandige PGS-ruimten. We spraken John Roovers, Projectleider van Bouwbedrijf Vrolijk, over de gemaakte keuzes.
Het grootste DSV-pand ter wereld wordt gebouwd op Logistiek Park Moerdijk.
Port of Moerdijk is de vierde en meest inlands gelegen zeehaven van Nederland. De open verbinding met zee en de maximale keuzevrijheid voor shortsea, binnenvaart, spoor, weg of buisleidingen brengen Europese bestemmingen binnen handbereik. Transport- en logistiekbedrijf DSV heeft al jarenlang een vestiging in Moerdijk, maar de huidige locatie voldoet niet meer aan de (groei) ambities van het bedrijf. De nieuwe locatie biedt veel meer ruimte en mogelijkheden. DSV zorgt voor de opslag en tijdig verzenden van goederen. Daarnaast verzorgt het bedrijf het transport over de weg, door de lucht en over het water. Het ontwerp heeft veel rondingen en overstekken, wat niet standaard is voor een distributiecentrum.
Wat ook opvalt is de gevel, die niet alleen het gebouw omhult, maar ook als schijngevel doorloopt voorbij de bebouwing. Dat was een esthetische eis vanuit de gemeente. John Roover: “Je hebt natuurlijk de verdozingsdiscussie in Nederland over de grote warehouses die gebouwd worden. De gemeenten wilde daarom dat het een echte blikvanger wordt langs de A17. Er is gekozen voor een aluminium gevel, met stalen zetwerk in de horizontale delen. Hierin is tevens dynamische verlichting geïntegreerd, die het geheel een speels karakter geeft. Bedenk wel: die hele gevel is maar liefst 1.250 meter lang!”
Indrukwekkende afmetingen
Het enorme warehouse heeft een vloeroppervlakte van 240.000 m2 en 8.000 m2 aan kantooroppervlakte. De helft van de kantoren bevindt zich in een drielaagse gebouw dat via een loopbrug is verbonden met het warehouse. De andere helft van de kantoren is verdeeld over de tien hallen in het warehouse. Die hallen hebben samen nog eens 40.000 m2 mezzanines (open verdiepingsvloeren). Op het dak is plaats voor 1.000 parkeerplaatsen. John: “De parkeerplaats op het dak is 1,5 km. Dus als je heen en weer rijdt ben je al 3 kilometer verder!” Verder telt het enorme gebouw 190 dockdeuren. Een nieuw viaduct voor vrachtverkeer over de A17 zorgt voor een rechtstreekse verbinding met de haven van Moerdijk. De gehele ontwikkeling kent Breeam Excellent als duurzaamheidslabel. De bouw is in maart 2024 gestart en moet eind 2025 voltooid zijn. In het eerste kwartaal van 2026 verwacht DSV volledig over te zijn van de huidige locatie.
Brandwanden
Tussen de tien hallen in het warehouse bevinden zich brandwanden met een gezamenlijk oppervlakte van 21.000 m2. John legt uit: “Iedere hal bestaat uit een zelfstandige stalen draagconstructies die met smeltankers is verbonden aan de brandwanden van cellenbeton. Dat betekent dat zich aan weerszijden van de brandwanden een dubbele staalconstructie bevindt. Bij brand kan een staalconstructie het begeven, maar de naastgelegen hallen blijven dan staan.”
Er is gekozen voor een wanddikte van 140 mm, met een brandwerendheid van 60 minuten. De gewapende elementen hebben een messing en groef verbinding en hebben een lengte van 5,60 meter en een breedte (hoogte) van 0,75 meter. Maar er zijn ook pasplaten geleverd. “Alle wandelementen worden op maat geleverd, dus we hoeven niets meer te zagen. Telkens hebben we de brandwand tegen een staalconstructie geplaatst, waarna de kolommen voor de volgende hal weer zijn gesteld tegen de brandwand.”
Waarom de keuze voor cellenbeton elementen van Xella? “Ik werk al wel vijftien jaar met Xella en dat bevalt prima. De elementen hebben een gering gewicht, dus dan kun je de fundering ook licht houden. Je kunt die wanden ook in beton uitvoeren, maar dan worden ze veel zwaarder. Verder zijn de elementen brandwerend en hebben ze een gunstige prijs. Dus die keuze is dan snel gemaakt.”
PGS-ruimten
Het warehouse heeft zogenoemde ‘crossdocks’. Deze ruimten achter de dockdeuren worden gebruikt voor goederen die na het lossen vrijwel direct weer worden verzonden. Hierbij worden de goederen niet eerst tussendoor opgeslagen in het centraal gelegen magazijn, maar gaan ze direct naar de andere zijde waar zich de docks bevinden voor verzending. John: “We kregen nog vrij laat de vraag van DSV of we in de crossdocks twee PGS-ruimten konden plaatsen. Dat is een opslagruimte voor gevaarlijke stoffen op het gebied van explosiegevaar, brand en milieu. Xella biedt daar kant-en-klare oplossingen voor.”
Uiteindelijk is gekozen voor twee PGS-ruimten van 14 x 25 meter en 6,00 meter hoog. Xella levert daarvoor 3.500 m2 aan wanden en dakplaten. “Ook hier speelde het geringe gewicht weer een belangrijke rol. De fundering lag er al, maar we konden volstaan met wat extra palen in de grond”, aldus John. Hij is ook tevreden met de samenwerking met Xella: “Ik vind een open communicatie heel belangrijk. Op zo’n groot project met grote tijdsdruk kom je wel eens uitdagingen tegen die je samen moet oplossen. Door daar open over te praten komen we altijd tot een oplossing. Dat is heel belangrijk, want zo blijven we binnen de planning.”
Tussen de tien hallen in het warehouse bevinden zich brandwanden van Xella cellenbeton met een gezamenlijk oppervlakte van 21.000 m2.
Laatste berichten
-
Werken onder hoogspanning
In Zwolle is eind vorig jaar door Bouwbedrijf Aan de Stegge Twello een distributiecentrum opgeleverd
Lees meer -
Slimmer, groener en efficiënter bouwen in 2025
De bouwsector kijkt in 2025 uit naar een jaar vol innovaties en uitdagingen. Al jaren kampt de secto
Lees meer -
The MusicSpace: 18 innovatieve studio's gebouwd met Ytong
In september opende The MusicSpace in Utrecht zijn derde en grootste locatie tot nu toe, met maar li
Lees meer