Nederland eind jaren 70: Xella introduceert een innovatie. Een niet-dragend wandpaneel dat veel sneller te plaatsen is dan de gebruikelijke, kleinere blokken. In eerste instantie heeft de markt geen interesse in de onbekende panelen - maar Xella maakt van de nood een deugd en besluit de installatie zelf aan te bieden. Dit was de geboorte van Construction Services, dat sindsdien een flexibele aanpak is geworden op basis van de behoeften van zijn klanten. Wij zijn tegenwoordig veel meer dan een leverancier van bouwmaterialen. We plaatsen ongeveer 50 proces van de binnenmuren in Nederland zelf. In zes andere Europese landen geven klanten vaak de voorkeur aan de installatieservice van Xella, omdat deze zorgt voor efficiënt projectmanagement, van planning tot kraanverhuur en coördinatie. En daar houdt de transformatie niet op: 45 jaar na het eerste installatieaanbod werkt het Xella Construction Services-team aan een van de nieuwste Construction Service-oplossingen: innovatieve panelen die kunnen worden gecombineerd met driehoekige daken in plaats van duurdere en minder efficiënte blokken.
Diverse klanten op zoek naar een betrouwbare partner
“Sommige klanten vragen ons om hun installatie te doen vanwege een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Een andere grote klant hier in Nederland gebruikt ons voor elk project – als er iets gebeurt, zijn wij degene die het levert en installeert”, legt Niels van der Wouden, hoofd bouwdiensten, uit. “Maar ze zoeken allebei hetzelfde: een betrouwbare partner aan hun zijde.”
Crisis als kans voor snelle verandering
Een betrouwbare partner worden in elke situatie brengt uitdagingen met zich mee: Stijgende kosten en hogere rentetarieven zorgen voor een aanhoudende crisis in de hele bouwsector, die ook gevolgen heeft voor Xella's Construction Services. Maar Van der Wouden ziet elke crisis als een kans voor verandering, vooral in de bedrijfscultuur. Dit werd duidelijk tijdens een recente bijeenkomst om Silka Construct te lanceren, dat werd geïntroduceerd naast het al lang bestaande gebruik van Ytong voor bouwdiensten. Om het silo-denken te doorbreken, bracht een recente bijeenkomst om Silka voor te stellen de technische en verkoopteams samen. “Tijdens deze ontmoeting hebben de teams elkaar echt gevonden. Ze beseften dat ze elkaar kunnen en moeten steunen. Dat gebeurt nu echt, bijvoorbeeld in klantdialogen”, besluit Van der Wouden. “Zoals daar is gebeurd, moeten we meer praten over onze kansen en uitdagingen binnen de landen en tussen de afdelingen. Met verschillende soorten vaardigheden, zowel technisch als ondernemend inzicht, hebben we deze culturele verandering nodig om het volledige potentieel van de bouwmarkt te realiseren.”
Uitbreiding naar Silka Construct
Na jarenlang alleen Ytong AAC te hebben gebruikt, heeft Construction Services onlangs zijn repertoire uitgebreid met Silka calciumsilicaatblokken. Dit is bijvoorbeeld goed ontvangen door een woningbouwproject in Schinnen: voor de bouw van acht huurappartementen leverde Xella zowel het Silka- als het Ytong-materiaal en de arbeid voor het lijmen en plaatsen van de wandelementen.
Hans Zegveld, operations manager van Janssen Bouwen, het bouwbedrijf dat verantwoordelijk is voor het project, is meer dan tevreden over de samenwerking: "Wat ons positief verraste was de goede communicatie rondom het project", zegt Zegfeld - ook van de Xella-managers ter plaatse: "Ze denken met ons mee en ontzorgen. Ze werken netjes en zorgen ervoor dat deadlines gehaald worden." Het feit dat Xella de materialen niet alleen op tijd levert, maar ze ook betrouwbaar installeert, is een groot voordeel voor zijn bedrijf: "Het wordt steeds moeilijker voor ons om planningen en kwaliteit te behouden omdat er steeds minder geschoolde arbeidskrachten zijn." Aannemers zoals hij houden de kosten onder controle met Xella’s Construction Services. Door een totaalprijs te geven, zijn er geen negatieve verrassingen achteraf. Janssen's ervaring met Silka Construct in Schinnen heeft hem ertoe gebracht om ze te gebruiken voor andere toekomstige projecten.