Introduction

TNO: reductie van 70% van transportkilometers mogelijk bij binnenstedelijke bouw

Hoopgevend: 70% CO2-reductie!
De resultaten die TNO tot nu toe in dit onderzoek heeft geboekt, zijn opmerkelijk. Zo blijkt het mogelijk om het aantal transportkilometers en de bijbehorende CO2-uitstoot met zo’n 70% te reduceren. Dit resultaat werd gemeten en geanalyseerd bij bouwproject De Trip van Volker Wessels. Hier werd gebruik gemaakt van een opslaghub in Nieuwegein. De Bes: “Een slim en duurzaam logistiek proces is overigens niet alleen een kwestie van innovatieve ideeën. Het blijft ook een kwestie van gezond verstand. Van proberen telkens een paar stappen vooruit te denken, zodat onnodige nabestellingen kunnen worden voorkomen en onnodige kilometers niet worden gereden.”

De praktijk? Creativiteit en samenwerking!
In de praktijk ziet De Bes dat compacte bouwlocaties ook leiden tot creatieve oplossingen en samenwerkingsverbanden. “In Utrecht was sprake van drie vlakbij elkaar gelegen bouwprojecten. De verantwoordelijke aannemers hebben toen de koppen bij elkaar gestoken en dienen om vanuit één bouwstraat samen te werken. Zo konden ze kranen en ander materieel delen door af te stemmen wie wat en wanneer nodig had.”

Eyeopener: andere maatvoering breedplaatvloer voorkomt exceptioneel vervoer
Een andere eyeopener is dat sommige logistieke complicaties kunnen worden voorkomen door tijdig met de juiste mensen om tafel te zitten. De Bes: “Zo ontdekten we dat voor breedplaatvloeren vaak een breedte van 3,60 meter wordt aangehouden, meer uit gewoonte dan uit noodzaak. Bij die maatvoering is exceptioneel vervoer nodig, dat maakt het transport kostbaar.  Bij een breedte van 3.50 hoeft dat niet. Het is dus de moeite waard om dat soort ontwerpkeuzes ook vanuit logistiek oogpunt te bekijken, in een zo vroeg mogelijk stadium.”

Uitdagingen genoeg dus, niet alleen voor de bouwbedrijven, maar ook voor alle andere partijen die bij hoogbouwprojecten zijn betrokken.

Voor meer informatie over het TNO-onderzoek kunt u contact opnemen met drs. Jannette van Staalduinen-de Bes, senior consultant Sustainable Transport and Logistics, jannette.debes@tno.nl.

Xella’s slimme oplossing voor hoogbouw

Xella draagt graag bij aan slimme oplossingen voor bouwen op postzegellocaties, bijvoorbeeld met de levering van Ytong separatiepanelen. Voor de verwerking daarvan hoeft het gebouw niet wind- en waterdicht te zijn. De panelen kunnen daardoor al tijdens de ruwbouw omhoog. Opslag is niet nodig, mede doordat Xella just-in-time kan leveren. Dus: in de hoeveelheden en op de tijdstippen die de bouwer wil.

Lees hier over Up:Town, een woontoren tot aan de wolken in Rotterdam. Ook hier worden Ytong separatiepanelen gebruikt. 

Wilt u informatie over hoe Xella kan bijdragen aan de logistieke efficiency van (hoogbouw)projecten?
Neem dan contact met ons op, we helpen u graag.